Vanskelige kunder

Sådan forebygger, håndterer og sikrer du trivslen, når der er vrede, frustration eller konflikter i luften

Få besked, når vi åbner op for tilmeldingen

Tilmeldingen til dette kursus er endnu ikke åben, men reservér din plads allerede nu, så kontakter vi til dig, når vi har en dato. Reservationen er ganske uforpligtende.

Supplerende efteruddannelse

Praktisk kursus. Forstå den bagvedliggende psykologi og bliv i stand til at håndtere svære kundesituationer 

Oplever du også, at ophidsede kunder er en del af arbejdsdagen?
Og oplever du, at der er kommet flere af dem? Eller at tonen er blevet lidt skarpere end før - ja måske endda direkte truende?

Så er du ikke den eneste.

I CRECEA hører vi fra vores kunder, at det at håndtere svære situationer med kunder er en del af hverdagen. Til alle jer har vi tilrettelagt dette kursus på 2 dage.

På dette kursus lærer du at forstå den bagvedliggende psykologi, så du bliver i bedre stand til at håndtere de konkrete svære situationer. 

Kurset er bygget ud fra modellen: Før, Under, Efter de vanskelige situationer. 

”Før” - undgå, at der kommer ubehagelige situationer 
Her arbejder vi med planlægning, risikovurdering og adfærdsdesign, og vi ser på den indretning, der kan forebygge vanskelige situationer.
Det betyder, at du kommer til at arbejde med små, praktiske tiltag, der får lukket frustrationen ud af den utilfredse kunde, før der optrappes til en reel konflikt. 
Desuden Vi ser på, om der er enighed om, hvor ”grænsen går” på jeres arbejdsplads.

”Under” – når en ubehagelig oplevelse udspiller sig
På denne del lærer du konkrete teknikker til at nedtrappe konflikter i praksis. 
Du lærer, hvordan I som kolleger kan bruge hinanden og ”lukke gassen ud af vreden”, sætte grænser og løsne op, når det bliver vanskeligt. Det bliver også tydeligt for dig, hvilke kunder, du finder sværest at håndtere.
Du kommer til at træne forskellige situationer ud fra relevante eksempler.

”Efter” - oprydningsarbejdet
Her ser vi på, hvordan I bedst reparerer på de ubehagelige situationer, I har haft med kunder. 
Vi gennemgår, hvordan I bedst muligt samler op efterfølgende, og hvornår der kan være brug for anden hjælp. I får viden om, hvordan I på arbejdspladsen får rutiner på plads, der gør, at I får afsluttet en træls situation, så I er mere i kontrol fremover. 

På kurset får du: 

  • Redskaber til at organisere og planlægge så der forekommer færre situationer med vanskelige kunder
  • Teknikker til at konflikt nedtrappe ved forskellige typer kunder og i forskellige situationer
  • Kendskab til de typiske faldgruber og hvordan, man kommer op igen.
  • Forståelse af egne reaktionsmønstre
  • Viden om efter reaktioner, og hvordan de kan håndteres
Efter kurset:   
  • Har du praktisk viden, som du både selv kan bruge og give videre til kolleger
  • Har du den nødvendige viden til at gribe ind, når det er relevant og i højere grad bevare kontrollen
  • Kan du aktivt bidrage til at højne trygheden på din arbejdsplads
  • Har du fået et katalog over teknikker og tiltag på individ-, gruppe-, ledelse og organisationsniveau til at almindelige sammenstød og misforståelser undgår at vokse til ubehagelige situationer 
Del

Uddannelsen er for dig der:

  • Indimellem oplever, at kunder går over grænsen og gerne vil have udvidet værktøjskassen
  • Gerne vil kunne holde hovedet koldt og vende konflikter til noget brugbart
  • Er AMR, TR eller leder og gerne vil forbedre, hvordan din arbejdsplads håndterer vanskelige kunder og situationer

Et kursus der sikrer ændringer

Kurset afholdes over 2 dage. Da en vigtig del af kurset er, at vi ser på, hvilke tiltag der kan sættes i gang på din arbejdsplads, er der mulighed for sparring og afklaring med underviser undervejs for at sikre, at de forandringer, du vil igangsætte i din egen organisation, kommer til at virke så godt som muligt. 

Vi opfordrer til, at I er to eller flere fra samme arbejdsplads, der deltager. Så er det lettere at bruge det, I har lært, når I er tilbage på arbejdet.

De mest stillede spørgsmål

Er kurset kun for medlemmer af arbejdsmiljøorganisationen?

Svar: Nej, kurset er for ALLE, der vil arbejde med trivsel

Får jeg et kursusbevis?

Svar: Ja, det får man. Kurset gælder som supplerende undervisning af arbejdsmiljøorganisationen

Er der eksamen?

Svar: Nej, det er der ikke

Praktiske informationer

Firmakurser

Dette kursus tilbydes også som firmakursus

Læs mere her