Salgs- og leveringsbetingelser
1. Indledning
1.1 Medmindre andet er aftalt, finder nærværende generelle betingelser anvendelse for alle opgaver, herunder analyser, rådgivning, kursusforløb og undersøgelser (samlet ”Rådgivningsydelser”) varetaget af CRECEA A/S (”CRECEA”) for CRECEAs kunder (”Kunden”).
1.2 Betingelserne udgør sammen med Kundeaftalen, indgået mellem CRECEA og Kunden, det samlede aftalegrundlag om CRECEAs levering af Rådgivningsydelser.
1.3 Ændringer mellem CRECEA og Kunden, herunder fravigelser af de generelle betingelser, er kun gyldige, hvis sådanne er skriftligt bekræftet af CRECEA.
2. Tilbud, priser og betaling
2.1 CRECEAs tilbud er gældende 14 dage fra den dato, tilbuddet er dateret, medmindre andet fremgår af tilbuddet. Accept af tilbud, der er CRECEA i hænde efter acceptfristens udløb, er ikke bindende for CRECEA, medmindre CRECEA meddeler Kunden andet.
2.2 Rådgivningsydelser faktureres i henhold til CRECEAs til enhver tid gældende timepriser i henhold til prisliste, der reguleres årligt pr. 1. januar, eller i henhold til nærmere aftale mellem CRECEA og Kunden.
2.3 I det omfang CRECEA efter aftale med Kunden afholder udlæg på vegne af Kunden i forbindelse med levering af Rådgivningsydelserne, er CRECEA berettiget til at viderefakturere sådanne udgifter til Kunden med tillæg af et administrationsgebyr i henhold til prisliste, eller i henhold til nærmere aftale mellem CRECEA og Kunden.
2.4 Alle priser er eksklusive moms.
2.5 Medmindre andet er aftalt, forfalder faktura til betaling netto 14 dage efter fakturadato. CRECEA er berettiget til at foretage a conto fakturering ved udløbet af hver måned.
2.6 Ved for sen betaling tilskrives det forfaldne beløb 1 % i rente pr. påbegyndt måned. CRECEA er desuden berettiget til at kræve rykkergebyrer samt inddrivelsesomkostninger i øvrigt i overensstemmelse med rentelovens bestemmelser herom, ligesom CRECEA er berettiget til at tilbageholde levering af Rådgivningsydelser til Kunden, indtil Kunden har betalt det samlede forfaldne beløb med tillæg af renter.
2.7 Hvis Kunden ikke rettidigt har betalt et forfaldent beløb senest 10 dage efter at have modtaget skriftligt påkrav om betaling fra CRECEA, er CRECEA desuden berettiget til at hæve den pågældende aftale om levering af Rådgivningsydelser uden varsel og foruden tilskrivning af renter, jf. pkt. 2.5, berettiget til at kræve erstatning for det tab, CRECEA har lidt som følge heraf.
2.8 Kunden er uberettiget til at foretage modregning i CRECEAs krav på betaling for Rådgivningsydelser, medmindre sådant modkrav skriftligt er anerkendt af CRECEA.
3. Ændringer i Rådgivningsydelserne og Afbestilling
3.1 Der kan ændres i Rådgivningsydelserne fra CRECEAs side med et forudgående varsel på 3 måneder, og Kunden er forpligtet til at acceptere sådanne ændringer.
3.2 Hvis CRECEA eller Kunden under udførelse af Rådgivningsydelserne finder, at der er behov for udførelse af yderligere Rådgivningsydelser, kan sådanne ændringer og yderligere ydelser alene iværksættes, hvis CRECEA og Kunden indgår en særskilt, skriftlig tillægsaftale herom. De allerede anvendte timepriser skal anvendes som grundlag for prisfastsættelse af ekstraopgaverne.
3.3 Kunden er alene berettiget til at annullere eller udsætte aftaler om levering af Rådgivningsydelser med CRECEAs forudgående, skriftlige samtykke. I tilfælde af annullation er CRECEA berettiget til at fakturere Kunden for ethvert tab, CRECEA måtte lide som følge af annullationen, herunder for: Dokumenterede omkostninger vedrørende de annullerede Rådgivningsydelser, der ikke kan afværges af CRECEA, herunder tabt arbejdstid i forbindelse med forberedelse og lignende af Rådgivningsydelserne.
3.5 Hvis Kunden annullerer en aftalt ydelse mindre end 24 timer før det aftalte tidspunkt for påbegyndelse af levering af Rådgivningsydelserne, er CRECEA forpligtet til at modtage fuld betaling for den rekvirerede ydelse, jf. CRECEA Krisekorps betingelser.
4. Fortrolighed
4.1 CRECEA og Kunden er gensidigt forpligtede til at behandle oplysninger modtaget fra den anden part i forbindelse med Rådgivningsydelserne fortroligt.
5. Misligholdelse
5.1 Hvis én af Parterne væsentligt misligholder Aftalen, er den anden Part berettiget til at ophæve Aftalen og kræve sit eventuelle tab herved dækket i overensstemmelse med dansk rets almindelige erstatningsregler herom.
5.2 Den ikke-misligholdende Part skal gøre misligholdelsen skriftligt gældende senest 7 kalenderdage efter, at vedkommende er blevet bekendt med misligholdelsen. Meddelelse skal indeholde en præcisering af misligholdelsens karakter samt oplysning om, hvilken misligholdelses-beføjelse den ikke-misligholdende Part har tænkt sig at benytte.
5.3 Den misligholdende Part har 5 kalenderdage til at rette op på misligholdelsen, efter den er gjort gældende. Hvis den misligholdende Part ikke retter op på misligholdelsen, eller hvis misligholdelsen er af en sådan art, at det ikke er muligt at berigtige den, kan den anden Part gøre brug af de beføjelser, der er beskrevet i dette afsnit.
6. Ansvarsbegrænsning
6.1 CRECEAs levererede rådgivningsydelser leveres under de til enhver tid gældende regler og praksis på tidspunktet for leveringen. CRECEA forbeholder sig retten til at ændre i indholdet, af fremtidige Rådgivningsydelser, hvis regel- eller praksisændring fordrer ændring af indholdet.
6.2 Det er udelukkende Kundens ansvar, hvorledes de af CRECEA leverede Rådgivningsydelser anvendes. CRECEA påtager sig således intet ansvar for Kundens fejlbrug eller fejlanvendelse af de leverede Rådgivningsydelser.
6.3 CRECEA kan ikke pålægges erstatningsansvar svarende til et beløb der overstiger den af CRECEA tegnede rådgiverforsikring.
6.4 Er der foruden CRECEA en eller flere juridiske eller fysiske personer ansvarlige over for Kunden i forbindelse med levering af Rådgivningsydelserne, hæfter CRECEA udelukkende for den del af Kundens tab, der svarer til den del af den samlede skyld, der er udvist af CRECEA.
6.5 Hvis personskade kan henføres til rådgivningsydelserne, er CRECEA alene ansvarlig over for Kunden herfor, hvis Kunden kan dokumentere, at skaden skyldes groft uagtsomme eller forsætlige handlinger fra CRECEA, eller nogen for hvem CRECEA er ansvarlig.
7. Håndtering af personoplysninger
7.1 CRECEA behandler personoplysninger i overensstemmelse med de til enhver tid gældende databeskyttelsesretlige regler.
7.2. CRECEA har vedtaget en privatlivspolitik, der fortæller hvordan CRECEA behandler personoplysninger i forbindelse leveringen af Rådgivningsydelser. Den til enhver tid gældende privatlivspolitik findes her: https://www.crecea.dk/gdpr
7.3 Agerer CRECEA databehandler i henhold til artikel 28, stk. 3, i forordning 2016/679 (databeskyttelsesforordningen), i forbindelse med leveringen af Rådgivningsydelser, indgår CRECEA og Kunden en særskilt databehandleraftale. Databehandleraftalen regulerer CRECEAs behandling af personoplysninger på vegne af Kunden.
8. Tvister
8.1. Enhver tvist eller uoverensstemmelse, som måtte opstå i forbindelse med Rådgivningsydelserne, Kundeaftalen eller disse generelle betingelser, skal søges løst i mindelighed ved forhandling mellem parterne. Er dette ikke muligt skal der søges mediation gennem Mediationsinstituttet (www.mediationsinstituttet.dk) og skal finde sted i overensstemmelse med de til enhver tid gældende regler for behandling af sager ved Mediationsinstituttet.
8.2 Når en tvist efter en eller begge Parters opfattelse er opstået mellem Parterne, er hver af Parterne berettiget til at indgive begæring til Mediationsinstituttet om påbegyndelse af mediation.
8.3 Mediationen indebærer ikke afkald på at bruge retsmidler som arrest og fogedforbud og er ikke til hinder for, at en Part anlægger en retssag ved domstolene i overensstemmelse med det anførte nedenfor, eller indleder andre retslige skridt i anledning af den opståede tvist for at undgå retsfortabende passivitet eller forældelse.
8.4 Hvis tvisten ikke løses ved gennemført mediation, er hver af Parterne berettiget til at kræve tvisten afgjort ved de danske domstole, med retten i Aarhus som første instans.
Disse generelle betingelser er gældende pr. 15. september 2024 og kan ændres med 3 måneders varsel.