Stressforebyggelse og sygefraværshåndtering
En effektiv sygefraværsindsats er karakteriseret ved målrettede indsatser, klare rutiner og systematik. Videre er det afgørende, at indsatsen er kommunikeret tydeligt ud og kendt af alle i organisationen. Når I udvikler eller reviderer eksisterende sygefraværspolitikker og retningslinjer, er det derfor også vigtigt, at I sætter spot på, hvilke dele af sygefraværet I som arbejdsplads kan arbejde med og forebygge.
Stress er en væsentlig kilde til mistrivsel og sygefravær. Viden om centrale stressorer i arbejdet, samt hvordan man kan forebygge og spotte stress, er derfor en væsentlig faktor i arbejdet med at nedbringe sygefraværet.
Målrettet ledere, tillidsrepræsentanter og arbejdsmiljørepræsentanter, der ønsker at styrke deres sygefraværsindsats og øge deres viden om stressforebyggelse i arbejdslivet.
Udbytte
- Viden om hvilke dele af sygefraværet der kan håndteres på arbejdspladsen
- Viden om hvordan I sikrer en systematisk sygefraværsindsats, som er kendt af alle i organisationen
- Konkrete værktøjer som I kan arbejde videre med for en endnu bedre sygefraværsindsats
- Viden om en af de primære kilder til sygefravær, nemlig stress
- Viden om hvordan stress kan forebygges og håndteres i arbejdslivet