Case: Sct. Clemens og Øster Jølby Apotek
På apotekerne fandt de frem til de øvelser, der passede præcis til dem. Nu laver de øvelser hver dag og går ikke så meget til fysioterapeut som tidligere
Med rådgivning fra CRECEA har personalet på Sct. Clemens og Øster Jølby Apotek fået lagt træning ind i arbejdsdagen. Og de træner hver dag, uden undtagelse.
Få minutters træning hver arbejdsdag er nok til at dæmpe mange gener ved belastninger i arbejdsdagen, viser forskning. Det lyder enkelt og nemt at gøre, men for mange virksomheder er det en udfordring at finde den træning, der passer og få gjort træningen til en fast del af hverdagen.
Således også på Sct. Clemens og Øster Jølby Apotek, hvor personalet længe havde ønsket at komme i gang med gymnastik og øvelser for at lette belastningen ved arbejdet, hvor nogle har meget stående arbejde i selve apoteket, mens andre til tider oplever ensformigt arbejde i dosisafdelingen.
Brug for hjælp
“Vi ville gerne i gang, fordi flere af os oplevede stivhed i nakken, ondt i fødderne og rygsmerter. Vi prøvede selv at sætte noget i gang, men det blev ikke rigtigt til noget. Vi havde brug for hjælp for at komme i gang med de rette øvelser”, fortæller Helen Schmidt Klausen, der er arbejdsmiljørepræsentant.
Gennem Apotekerforeningen har alle landets apoteker en samarbejdsaftale med CRECEA om arbejdsmiljørådgivning, og Helen Schmidt Klausen fik derfor fat i CRECEAs fysioterapeut Allan Dehn, der som et af sine specialer har at få målrettet træning i arbejdsdagen.
“Det handler om at lave øvelser til lige nøjagtigt de belastninger, personalet oplever, og at få træningen passet ind i arbejdsdagen og gjort til en fast rutine, så de holder fast i træningen” fortæller han.
For at sikre, at personalet på apoteket fik de rette øvelser, bad Allan Dehn indledningsvis personalet finde frem til de steder i kroppen, hvor de oplevede belastninger. Dernæst bad han bad dem overveje, hvordan træningen kunne blive en naturlig del af arbejdsdagen.
En fast rutine
Herefter havde han forslag til øvelser klar og en plan for, hvordan og hvornår træningen skulle foregå. Han foreslog få og enkle øvelser, at fire tovholdere skulle have ansvaret for træningen, og at træningen skulle være i forlængelse af morgenens kaffepause.
Allan Dehn satte træningen i gang ved at præsentere en gruppe medarbejdere for øvelserne, og derefter skulle de selv fortsætte.
“Det virker så godt. Vi havde brug for, at træningen blev gennemtænkt og planlagt. Nu er den blevet en fast rutine, og vi springer aldrig over”, siger Helen Schmidt Klausen.
Tovholderne sikrer fastholdelse
“Det er helt sikkert, at tovholderne har en stor betydning for, at vi har kunnet holde fast i træningen. Vi var spændte på, om vi ville begynde at springe over træningen, men tovholderne holdt os fast i det. Og de sørger for, at træningen bliver varieret. Uden dem ville kunne det nemt være gledet ud i sandet”, fortæller Helen Schmidt Klausen, der har oplevet konkrete resultater af træningen blandt personalet.
“Vi har flere, der fortæller, at de har mindre ondt, og jeg har kolleger som fortæller, at de ikke går så ofte til fysioterapeut, som de gjorde tidligere.”