Case: Bostedet Bøgelund
Leder af et bosted fik rum og netværk til at dele alt det svære i et job, hvor udfordringer med borgere er dagligdag
Som leder på et bosted for anbragte unge har Dorthe Daa Therkelsen et mål og en ambition om at nå omkring alle medarbejdere, når der er behov.
”Det kan være en udfordring ikke at have tid til alle de medarbejdere, der har brug for det”, siger Dorthe og forklarer, at på bostedet Bøgelund i Jelling oplever de ansatte dagligt udfordrende situationer.
”Vi arbejder med borgere, der har en adfærd, som vi vil kalde uden for normen. Vi skal håndtere unge mennesker, som har det svært i livet. De har rigtig mange udfordringer med sig - opvækstbetingelser, diagnoser og nederlag. Det stiller store krav til medarbejderne i forhold til overskud, så de er klar til at takle de udfordringer, de møder på en vagt”, forklarer hun.
Det stiller naturligvis også store krav til Dorthe som leder, der har ansvaret for 35 medarbejdere og 37 borgere.
”Det at lede medarbejdere er i selv en svær disciplin – man skal kunne mange ting. Og der er mange ting, man står på mål for. Som ledere står vi med mange udfordringer, som vi ikke kan dele med medarbejderne,” siger hun.
Derfor valgte Dorthe CRECEAs uddannelse for ledere, der leder medarbejdere i job med høje følelsesmæssige krav.
”Jeg havde behov for af få et rum og møde andre, jeg kunne sparre med. Få en ventil og få inspiration. Det er nødvendigt for at blive ved med at være langtidsfrisk. Medarbejderledelse er en svær disciplin og vi skal kunne være i det, så vi aldrig kommer til at handle på egen følelser og frustrationer. Men altid agerer ud fra faglige begrundelser”, forklarer hun, der har været ansat på Habitus i snart 23 år – de seneste godt 15 år som leder.
Dorthe fremhæver fællesskabsfølelsen på uddannelsen og det netværk, den har givet hende:
”Det største og det bedste uddannelsen har givet mig er at opleve, at der er nogen, der kan genkende det, jeg står med. De udfordringer, vi som ledere står med er universelle på tværs af brancher. Jeg har kunnet sparre med andre, som kan genkende udfordringerne og give gode råd, selvom de arbejder på et andet område”.
Dorthe understreger, at man får rigtig meget ud af uddannelsen, hvis man er villig til at investere sig selv.
”Man ikke skal tro, at det er en uddannelse, hvor man får serveret et færdigt set up, og så kommer man ud i den anden ende og er en bedre leder. Her kommer man med hud og hård og alt det, der er svært. Og hvis man har lyst til at give af sig selv – og fortælle om det, der ikke er gået godt - så får man rigtig meget med tilbage", siger hun.
Hun beskriver uddannelsen som et trygt rum, hvor man også kunne grine lidt af nogle af de dumme fejltagelser, man laver som leder:
”Dem kan man ikke tale om så mange steder, men det kunne man der."
Dorthe fortæller, at flere af de øvelser, som deltagerne lavede undervejs på uddannelsen, har hun kunnet bruge direkte på sin arbejdsplads. Det gælder fx måden at give feedback på, som var en tilbagevendende øvelse. Generelt har hun fået rygsækken fyldt op med viden og værktøjer.
”Når jeg i forbindelse med min ledelse møde udfordringer, fx når jeg skal håndtere, at medarbejdere reagerer på noget, der er svært. Så har jeg kunnet trække noget op ad rygsækken, fordi det var noget, vi havde talt om på uddannelsen,” siger hun, der også fremhæver viden om, hvordan man håndterer forskellige typer medarbejdere.
Hun er glad for det praksisorienterede fokus uddannelsen har, hvor deltagerne ikke ”bare skal sidde og tale om alt det, der ikke fungerer. Det er meget konstruktivt og med fokus på: hvad kan jeg så gøre,” siger hun:
”Jeg har fået faglighed med tilbage til mit arbejde, jeg har fået konkrete løsninger og forslag til handlinger med tilbage. Jeg har fået nogle ting, jeg har kunnet implementere direkte på min arbejdsplads. Og så fik jeg noget personligt til mig om det, at være leder. Så jeg har fået noget med på mange parametre i det her set up”.
Uddannelse for ledere, der leder medarbejdere med høje følelsesmæssige krav