Trivselsundersøgelse
Trivselsundersøgelse - for forsyningsselskaber
Forsyningssektoren forandrer sig hurtigt i disse år med nye udfordringer, muligheder og måder at arbejde på, som stiller store krav til virksomheder og medarbejdere. Derfor er det vigtigt med fokus på arbejdsmiljøet. En trivselsunderøgelse er et nyttigt værktøj til at få et overblik over, hvordan de ansatte har det.
Mange virksomheder i forsyningssektoren gør en stor indsats for at skabe et godt arbejdsmiljø. På arbejdspladser med mange forskellige typer medarbejdere med forskellige uddannelser og erfaringer er der forskellige behov og ønsker blandt dem. I den forbindelse bruger flere virksomheder trivselsundersøgelser, som er et godt og nyttigt værktøj til at finde ud af, hvordan det går med organisationen og de mennesker, der arbejder i den.
En trivselsundersøgelse giver et billede af, hvor glade og tilfredse medarbejdere og ledere er med deres arbejde, og kan være med til at forebygge, at der opstår problemer med det psykiske arbejdsmiljø. Derudover kan den pege på de konkrete områder inden for det psykiske arbejdsmiljø, hvor det kan betale sig at gøre en ekstra indsats både nu og i fremtiden. En trivselssunderstøttelsen vil desuden understøtte virksomhedens ESG-rapportering for forebyggelse på mental wellbeing mm.
CRECEAs Trivselsundersøgelse er baseret på et spørgeskema, der er lavet af forskere, der er eksperter i arbejdsmiljø. Spørgeskemaet hedder ’Dansk Psykosocialt Spørgeskema’ (DPQ). Spørgsmålene i undersøgelsen belyser 30 forskellige temaer, der fordeler sig på fem overordnede dimensioner af det psykiske arbejdsmiljø:
1. Arbejdets indhold og organisering
2. Krav i arbejdet
3. Ledelse, samarbejde og forandringer på arbejdspladsen
4. Konflikter på arbejdspladsen
5. Trivsel i arbejdet
Fordele ved CRECEAs trivselsundersøgelse
- Den er det bedste, og eneste, videnskabeligt funderede værktøj af sin art
- Den måler hele det psykosociale spekter i virksomheden
- Den kommer så tæt på udfordringerne, som et spørgeskema kan komme
- Den giver særdeles operationaliserbare resultater
Udbytte
Uanset antal medarbejdere gælder det, at en trivselsanalyse dækker følgende:
Den giver særdeles operationaliserbare resultater
- Komplet elektronisk trivselsmåling inkl. planlægning, gennemførelse af undersøgelse, samt databehandling og analyse
- Udarbejdelse af en overordnet resultatrapport for hele virksomheden, samt delrapporter for det antal enheder, der er behov for i virksomheden
- Samlet kommentarrapport med medarbejdernes supplerende kommentarer
- Benchmarking af resultat i forhold til repræsentativt udsnit af danske virksomheder (benchmark er udarbejdet af NFA)
- Tilbagemeldingsmøde med ledelsen (og evt. AMO), hvor CRECEA gennemgår resultatet, anbefaler hensigtsmæssige fokusområder og rådgiver om mulige tiltag
- Et tilbagemeldingsmøde med medarbejderne, hvor CRECEA gennemgår det samlede resultat og medarbejderne kan stille spørgsmål og evt. komme med forslag
Ved mere end 30 medarbejdere er der desuden et efterfølgende opfølgningsmøde med ledelsen (og evt. AMO), hvor effekten af undersøgelsen og de igangsatte tiltag evalueres.
Tilkøbsmuligheder
- Tilføjelse af supplerende spørgsmål til undersøgelsen
- Papirskemaer (udleveret og tastet)
- ’Billetter’ til respondenter uden mailadresse
- Informationsmøde for respondenterne, evt. med udfyldelse af papirskemaer
- Tilbagemelding til afdelinger af lokale resultater
- Dialogproces i afdelinger med drøftelse af resultaterne, prioritering af indsatsområder og udarbejdelse af handleplaner
- Ledersparring
Kontakt
CRECEA rådgiver dig til lige nøjagtigt den løsning, du har brug for.
For CRECEA er det vigtigt, at vi leverer den rådgivning, som du og din organisation har brug for. Derfor vil vi i CRECEA bruge nogle kræfter på at afklare en opgaves indhold, inden vi går i gang