I Danmark er grænseværdien for udledning af dieselpartikler på arbejdspladser meget lav. Sådan har det været siden Beskæftigelsesministeriet ændrede reglerne 1. juli 2021. Det er med til at minimere risikoen for at ansatte udsættes for partikelforurening, der kan være kræftfremkaldende. Men hvor udsættes medarbejdere for dieselpartikler, og hvad gør man for at overholde reglerne?
Forskningsmæssigt hersker der i dag ingen tvivl om, at dieselpartikler ikke er gode for vores helbred. Derfor er grænseværdien for dieselpartikeludledning på danske arbejdspladser på det laveste niveau i Europa. Det er – set fra et helbredsmæssigt perspektiv – en god ting, da reglerne stiller krav til vores arbejdsmiljø, så vi ikke bliver syge af at gå på arbejde.
Det er samtidig – set fra et virksomhedsperspektiv – endnu et regelsæt, der skal forstås og overholdes.
Derfor er en måling værdifuld
Hvor andre arbejdsmiljøproblemer nogle gange kan ses med det blotte øje, vil du med dine egne øjne ikke kunne vurdere, om I overholder reglerne for udledning af dieselpartikler. For at få indblik over jeres niveauer af dieselpartikler, er man nødt til at lave en måling.
Forurening med dieselpartikler kan ske omkring alle dieseldrevne motorer. Det kan være i en lagerhal hvor der bruges en dieseldrevet gaffeltruck, eller hvor lastvogne kører ind i en lagerhal. Men det kan også være i detailhandlen, hvor dieselbiler kører i drive-in eller i transportindustrien på eksempelvis bilfærger.
”Målinger kan bruges som løftestang for, at man får gjort noget ved sine problemer. Det kan eksempelvis være at få udskiftet en dieseltruck til en eldrevet, fordi en måling kan være en mulighed for at få syn for sagen for, at man ikke overholder lovgivningen. Omvendt kan en måling også bruges til at betrygge medarbejdere, der måske har på fornemmelsen, at det de går rundt i ikke er helt godt,” siger kemiker og sikkerhedsrådgiver i CRECEA, Jesper Rune Bak.
Som en del af teknik og kemigruppen i CRECEA, besøger han kunder for at lave dieselmålinger og oplever derfor på tæt hånd, hvad målingen bidrager med.
”Vi er ikke kontrolmyndighed, men det, vi kan, er at påpege et problem og komme med nogle løsningsforslag og vurdere, hvor akut problemet er. Vi kan både rådgive ud fra, hvad der kan gøres på den korte bane, og hvad der er mere permanente løsninger,” fortæller han.
Hvilken måling skal du vælge?
Dieselmålinger er i familie med andre målingstyper, hvor man kan måle niveauet af micropartikler – eller nanopartikler – som de også hedder. Forskellen ligger i, hvorvidt man måler niveauet af alle partikler eller dieselpartikler specifikt.
”Dieselmålingen er finere end de andre målinger, der kan laves og kan hjælpe med at pege på, hvad det egentlige problem er. Den del af de ultrafine partikler, som er dieselpartikler, er den som virksomhederne har brug for at vide noget om i forhold til lovgivning,” forklarer Jesper Rune Bak.
Har din virksomhed en formodning om, at I har problemer med at leve op til grænseværdierne for dieselpartikeludledning?
Vi hjælper jer gerne med at lave en måling, så I kender jeres standpunkt. Vi tilbyder også rådgivning i kort- og langsigtede løsninger, så I overholder loven i dag og i forhold til de yderligere stramninger, der forventes i løbet af de kommende år.
Vidste du…?
… at CRECEA kan hjælpe jer med at overvåge opdateringer i arbejdsmiljølovgivning og give jer besked, når der er nye regler, I skal forhold jer til? Med CRECEA LovService slipper I for at bruge kræfter på at sætte jer ind i irrelevant lovgivning, så I kan bruge energien på at omsætte vores konkrete anvisninger til egentlige handlinger. Læs mere på crecealovservice.dk.