Arbejdsmiljøcoaching
Fremtidens uddannelse i arbejdsmiljø for ledere, HR-konsulenter og arbejdsmiljørepræsentanter på 6 dage.
Sådan tilegner du dig effektive og løsningsorienterede færdigheder, der øger din gennemslagskraft og evner til at navigere i hverdagens mangeartede samtaler.
Coaching en vej til succes i hverdagen og arbejdslivet
CRECEA tilbyder nu en ny uddannelse, der træner og udvikler arbejdsmiljøprofessionelle, så de kan drage fordel af teknikkerne i coaching.
Coaching har længe været anerkendt som et effektivt samtaleværktøj, der hjælper individer og grupper med at bane vejen til succes i både hverdagen og arbejdslivet. Coaching er også en genvej til bedre samtaler i organisationen.
CRECEA åbner dørene for den første uddannelse i Danmark, hvor coaching sættes direkte ind i hjertet af det gode arbejdsmiljøarbejde. Deltagerne vil tilegne sig effektive og løsningsorienterede færdigheder, der øger deres gennemslagskraft og evner til at navigere i hverdagens mangeartede samtaler.
Deltagerne vil lære at mestre grundlæggende coachingteknikker samt anerkendende og løsningsorienterede samtaler på både individ- og gruppeniveau. Uddannelsen er en praksisorienteret uddannelse, hvor deltagerne får mulighed for at træne teknikker gennem samtaler med andre deltagere om egne og fælles problemstillinger. Teorierne præsenteres i øjenhøjde baseret på praksiseksempler, og der prioriteres tid til at træne værktøjernes anvendelse.
Vores undervisere er professionelle arbejdsmiljøkonsulenter, ofte med en psykologfaglig baggrund. De er eksperter i arbejdsmiljø og har erfaring fra mange typer af virksomheder og organisationer. Konsulenterne mestrer derfor de udfordringer, der kendetegner arbejdsmiljøet - både forebyggende og når skaden er sket.
Det lærer du at mestre
- Grundlæggende coachingfærdigheder
- Løsningsfokuserede og anerkendende samtaleteknikker
- Gruppecoaching og udviklingssamtaler
- Analytiske færdigheder til forståelse af organisatorisk kontekst
- Personlig afklaring om egne styrker og udviklingspotentialer
Hør her Mads Christoffersen - en af underviserne - fortælle hvad man kan få ud af at deltage på uddannelsen
Hvem er uddannelsen målrettet?
- Arbejdsmiljøprofessionelle, der søger metoder og teknikker til at øge kvaliteten og effekten af deres arbejde
- Ledere, der vil mestre de vigtige trivselsfremmende samtaler og sammen med medarbejderne udvikle en proaktiv, positiv tilgang til arbejdsmiljøet
- Arbejdsmiljørepræsentanter, der vil styrke deres gennemslagskraft i organisationen og bidrage til bedre arbejdsmiljøindsatser gennem mere professionelle samtaler
Uddannelsens opbygning
Uddannelsen er tilrettelagt som et intensivt forløb over 3 gange 2 dage, hvor du får solid træning og praksiserfaring med de effektive coachingteknikker og metoder. Mellem hver undervisningsgang får du hjemmeopgaver, hvor du træner teknikker og metoder i din egen hverdag.
MODUL 1: INTRODUKTION TIL COACHING I ARBEJDSMILJØET
- Fokus på karakteristika ved gode samtaler og centrale definitioner af coaching som samtaleform.
- Viden om hvordan coaching kan anvendes i arbejdsmiljøarbejdet.
- Introduktion til forskellige coachingteknikker herunder anerkendende, styrkebaserede og løsningsfokuserede metoder.
- Træning i praksis og mulighed for at øve konkrete samtale- og spørgeteknikker.
- Opstart på undersøgelse af egne styrker og udviklingspunkter samt den organisatoriske kontekst, man som deltager er en del af.
MODUL 2: COACHING I GRUPPER SOM EN DEL AF ARBEJDSMILJØARBEJDET
- Bygger videre på teknikker fra modul 1, men med fokus på særligt vigtige elementer og procesgreb i coaching i grupper.
- Læring om samarbejde og dialog i grupper, hvilket er afgørende for at opnå fælles forståelse og engagement i arbejdsmiljøarbejdet.
- Teknikker til at facilitere samarbejde og dialog i grupper. Herunder læring om og træning i:
- Design af processer.
- Kontekstafklaring og rammesætning.
- Teknikker til at åbne og lukke samtaler.
- Forståelse af gruppedynamikker.
- Mellem modul 2 og 3 skal I gennemføre en gruppesamtale i egen organisation for at afprøve teknikkerne
MODUL 3: DIN ROLLE I ARBEJDSMILJØARBEJDET I DIN ORGANISATION
- Fokus på forståelsen af hvordan kontekst og organisatoriske faktorer påvirker arbejdsmiljøarbejdet, herunder organisatoriske strukturer, kulturer og dynamikker.
- Styrkelse af analytiske færdigheder til at navigere i organisationens kontekst for at kunne:
- Identificere og håndtere udfordringer i arbejdsmiljøarbejdet.
- Forstå særligt vigtige processer og potentielle barrierer for succesfulde arbejdsmiljøtiltag.
- Finde de mest effektive måder at fremme et sundt arbejdsmiljø på.
- Viden om og forståelse af egen position og personlige stil i arbejdsmiljøarbejdet.
- Opsamling på personlige styrker i en professionelle rolle med udgangspunkt i feedback fra kolleger.
- Mulighed for refleksion og sparring med andre deltagere og undervisere.
- Sammenfatning af de vigtigste læringspunkter fra uddannelsen og forberedelse til det videre arbejde med at skabe et sundt arbejdsmiljø i egen organisation.
Dine undervisere på uddannelsen
Vores undervisere er alle professionelle autoriserede arbejdsmiljøkonsulenter, ofte med en psykologfaglig baggrund. Det betyder, de er eksperter i arbejdsmiljø og har erfaring fra alle typer af virksomheder og organisationer, og derfor mestrer de udfordringer der kendetegner arbejdsmiljøet, både når der arbejdes forebyggende og når skaden er sket.
Tid og sted
Uddannelsen holdes ved CRECEA i Odense, Cortex Park 12, 4. sal, 5230 Odense M:
Modul 1: Den 12. - 13. november 2024
Modul 2: Den 17. - 18. december 2024
Modul 3: Den 15. - 16. januar 2025
Uddannelsen holdes ved CRECEA i Aarhus, Kongsvang Allé 25, 8000 Aarhus C
Modul 1: Den 3. - 4. februar 2025
Modul 2: Den 4. - 5. marts 2025
Modul 3: Den 7. - 8. april 2025
Din investering
Din investering i at tilegne dig effektive og løsningsorienterede færdigheder, der øger din gennemslagskraft og evner til at navigere i hverdagens mangeartede samtaler er kr. 19.800 ekskl. moms. Dette dækker over moduler, som gennemføres som 3 x 2 dage.
Uddannelsen er for dig der:
- Vil øge din gennemslagskraft med samtaler som værktøj
- vil være bedre til at gennemføre fx trivselsfremmende samtaler med medarbejdere
- vil bidrage til bedre arbejdsmiljøindsatser gennem professionelle samtaler
- fx er arbejdsmiljøprofessionel, arbejdsmiljørepræsentant, eller leder