Beredskabsplaner
Styringsværktøjet der kan være med til at redde menneskeliv og virksomhedens værdier
Ulykker og uforudsete hændelser sker hele tiden. Det kan være ulykker som fx brand, eksplosioner, bygningsskader, miljøuheld eller personskader. Her hjælper det at have en beredskabsplan. Med en beredskabsplan tager man nemlig stilling til, hvordan man på en virksom vil håndtere potentielle ulykker, og man tager stilling til, hvad alle i virksomheden skal gøre i tilfælde af ulykker.
Så der er god grund til at udarbejde beredskabsplaner – fordi det er trygt at have styr på risici. Det giver tryghed at vide, at man forebygger kritiske hændelser på bedste vis og minimerer risikoen for misforståelser ifm. en akut krise.
Fordele ved beredskabsplaner
- Du får styr på alle risici. Det giver tryghed at vide, at man forebygger kritiske hændelser på bedste vis og minimerer risikoen for misforståelser i forbindelse med en akut krise
- Du sikrer, at uforudsete hændelser ikke bliver ødelæggende for virksomheden
- Du sikrer, at alle ved, hvad de skal gøre i tilfælde af ulykker på en hensigtsmæssig og overvejet måde, så man sikrer en hurtig og effektiv evakuering af mennesker og værdier
- I bliver i stand til hurtigere at genoptage driften af virksomheden efter en utilsigtet hændelse – fx brand
Skal alle udarbejde beredskabsplaner?
Nej, det skal de ikke.
Her er nogle spørgsmål, man kan overveje til at finde ud af, om du skal:
- Hvor farligt er det arbejde, I har med at gøre?
- Er der store ulykkesrisici på jeres arbejdsplads?
- Har virksomheden offentlig adgang? (fx hotel, varehus, butik, biograf, undervisningssted)
- Har I en evakueringsplan? Så bør I også have en beredskabsplan
- Skal beredskabsplanen gælde hele virksomheden eller bare dele af den?
- Er virksomheden udenlandsejet? (så er beredskabsplanen ofte et krav)
- Hvad sker der hvis f.eks. produktionsapparatet sættes ud af drift?
- Hvad sker der, hvis en eller flere bygninger ikke længere er tilgængelige eller brugbare?
- Hvad sker der, hvis en kerneleverandør ophører med at levere?
Hvordan kommer jeg i gang ?
Her er en række spørgsmål, som kan være en hjælp til at komme i gang med at udarbejde beredskabsplanerne:
- Hvordan får man førstehjælp frem til et ulykkessted?
- Kan en ambulance komme gennem porten?
- Hvem giver portvagten besked?
- Hvor mødes vi med en ambulance?
- Kan en båre komme ind i en elevator?
- Hvem skal kontaktes i tilfælde af en uforudset situation?
- Hvem må udtale sig til pressen?
- Hvordan får vi givet besked til de pårørende?
- Hvor kan vi samles uden for virksomheden i tilfælde af evakuering?
Fakta
- En beredskabsplan skal være tilgængelig for alle ansatte i virksomheden
- Arbejdstilsynet registrerede 42.326 arbejdsulykker i 2017 og i 2018 registrerede de 41.048 arbejdsulykker
- Det er ikke alle der SKAL udarbejde beredskabsplaner, men alle MÅ gerne
Sådan kommer du i gang
Kontakt arbejdsmiljøkonsulent Jens Kjær Jensen for at høre, hvordan netop I kommer i gang med beredskabsplaner.
CRECEA rådgiver dig til lige nøjagtigt den løsning, du har brug for.
For CRECEA er det vigtigt, at vi leverer den rådgivning, som du og din organisation har brug for. Derfor vil vi i CRECEA bruge nogle kræfter på at afklare en opgaves indhold, inden vi går i gang